søndag 30. desember 2012

Rødt er julens farge


Selv om jeg har mye hvitt i huset ved juletider og synes det gir høytidsfølelse,
så er rødt den fargen som gir meg den hjemmekoselige følelsen av jul framfor noen.
Alltid når jeg kommer inn i røde julehjem synes jeg det er så koselig,
røde gardiner, røde lys, røde duker og røde blomster gir skikkelig go'steming.
Allikevel så er jeg litt restriktiv  med den røde fargen hjemme hos meg selv,
og denne julen har jeg lurt litt på hvorfor, og jeg tror jeg har funnet svaret;
Jeg blir så veldig  lei av den røde fargen når nyttårsaften er over,
og blir litt stresset hvis jeg ikke får den bort fort nok.



Det er nok derfor at det som er julerødt hjemme hos meg
er ting som forsvinner nærmest av seg selv, slik som foreksempel
Røde tulipaner.
Når de er avblomstret, sånn ca ved nyttårstider, så er det jo bare å kaste dem,
uten dårlig samvittighet, slik jeg har hatt mange ganger når jeg har kastet røde julestjerner
jeg har vært lei av.




Denne fine duken med tulipanbroderier har nok også mye av skylda for at
de røde tulipanene har blitt et fast innslag når vi skal lage 
Jul i vårt hus.




Duken heter faktisk "Jul i vårt hus" og jeg synes den er så fin. 
Det er min snille svigermor som har brodert den, 
og det blir ikke jul uten denne nydelige duken 
og en hvit mugge med røde tulipaner
på det runde bordet i hjørnet.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempe koselige bilder:)
Ønsker deg et Riktig Godt Nyttår:)
Klem Merete

Hanne Margrete sa...

Vi har det litt på samme måten;) Hvitt er høytidelig og rent og er alltid det jeg dekker med til festmiddager(bortsett fra julaften i år da jeg var syk og ikke orket å stryke) Jeg har en hvit duk med broderte blomster på stuebordet, og får julestemning av det. Bruker bare hvite lys hele året, også i julen. Men jeg må ha noen røde elementer for å få den lune og gode julestemningen. jeg bruker rødt bare til jul, og er lei 1. januar;)
veldig fine innlegg fra deg i julen, og den tulipanduken var nydelig!
Klem fra Hanne:)

Vibeke Sæther Svenningsen sa...

Fantastisk skjønn duk som sier JUL:)Nydelige bilder du har tatt:)

klemmer fra Vibeke

amo sin blogg sa...

Nydeleg innlegg. Det er så flott å sjå dei fine bilda og høyre historia omkring.
Er så einige om det raude, eg skiftar ut alt 1.. eller 2. nyttårsdag .
Ynskjer deg ei fin nyårsfeiring og takkar for kontakta i året som snart er omme.
God klem frå Anne-Mari

Anonym sa...

Så vakker duk. Du er heldig som har en så kjekk svigermor som lager noe så vakkert til deg.
Ønsker deg ett riktig godt nytt år.

Signes sammensurium sa...

Så moro! Denne duken har jeg også, og jeg er veldig glad i den, jeg har faktisk brodert den helt selv.
Vakre bilder hos deg, sitter og blader og får litt juleinspirasjon!
Hilsen Signe.