mandag 3. desember 2012

Vil du lære å hekle?


Når man ser gamle fine heklerier ser det nesten uoverkommelig ut å kunne lage noe lignende selv,
men det er i grunn ikke så vanskelig å hekle. Med noen få grunnmasker kan man lage de fineste ting.
 Kan man å hekle luftmasker (lm), fastmasker (fm) og staver (st) så kommer man langt,
og har man først fått taket på disse, er det lett å utvide til halvstaver (hst) og dobbeltstaver (dst),
og etter hvert skjønner man hva luftmaskebuer (lmb) og picoter er.

Hvis du har lyst til å lære deg å hekle så anbefaler jeg deg å få noen til å vise deg.
Det er nok det enkleste, men i dag er det jo slik at man finner det meste på nett,
og et lite søk på "hekleskole" ga meg mange treff.
Her 
er det blant annet en fin beskrivelse av grunnmaskene 
du bør kunne for å starte heklingen, 
men du finner også filmsnutter med hekleskole hvis du foretrekker det.
Gjør et søk på "hekleskole" og finn den "skolen" som passer for deg, eller spør noen om hjelp da vel.
Etterpå kan du prøve noen av de små og fine krystallene og stjernene 
som det vil bli fler og fler av her på bloggen fram mot jul :))
De fleste er ganske enkle, 
og så får man jo så rakst et ferdig resultat.

4 kommentarer:

Mor Inger`s hus sa...

Hekling er så fint, og slike snøkrystaller er så fine å pynte med.

:) Inger

Runehuset sa...

Jeg får ihvertfall veldig lyst til å lære meg og hekle når jeg ser hvor mye fint du lager!

Kunne å gjerne tenke meg å lage sånne søte små snøkrystaller!

LIVS LYST sa...

Så herlig hekle-kalender du har satt i gang, Monica! Jeg vil prøve!!!

Klem klem og en fin førjulstid til deg og Einar (og guttene da!)

Unknown sa...

Har lagret linken- hadde vært moro å klart slik fin håndverk- jeg som synes tykt garn på minst pinne nr 7er grensa :)