søndag 29. juni 2014

Standhaftige roser


En dag jeg kjørte forbi huset vårt oppdaget jeg noen fine rosa roser som hadde vokst seg gjennom
tujahekken, og hang på utsiden mot veien. Ikke visste jeg at New Dawn hadde begynt 
å blomstre enda, men gjett om jeg var snar til å få den innom hekken.



New Dawn må være en lett rose å få til, for min har ikke akkurat hatt gode vilkår de siste årene, 
men allikevel vokser den seg høy og fin og blomstrer villig.



Jeg har sett bilder av den hvor den både vokser bortover gjerder og over portaler,
så det må være målet å få til en gang ;-)



Ikke bare finner vi den høyt oppe i tujahekken, 
den er å finne nede på bakkeplan hos bregnene også.



En annen rose som vel må sies å være av den standhaftige typen er Prestegårdrosen,
og helt ufortjent har den fullt av knopper i år igjen.



Når den står der med sine rødrosa knopper, kan man vanskelig tro at dette er en helt hvit rose,
og det er nok ikke lenge før den blomstrer nå.



Jeg har sikkert sagt det før, men jeg er så glad i kombinasjonen av roser og grånende treverk.



Det er ikke min fortjeneste at jeg har det heller.
Det må jeg takke min mor for, som plantet rosene da hun eide dette huset og hagen.



Og hagen var en fryd den gangen, og denne Austin-rosen var nok enda frodigere enn den er nå.



Jeg har dessverre ikke like grønne fingre som min mor,
men en gang når jeg får bedre tid skal jeg lære meg litt mer om roser.



Jeg sa visst det samme i fjor, men i år skal jeg luke litt og ha på gjødsel,
 i tillegg til å ta bort tørre greiner.
Da kan det hende at jeg føler at jeg har fortjent å ha roser 
som blomstrer og lukter så godt hver sommer.



En annen rose som trives godt her hos oss er Rosa Rugosa.
Den trives vel forresten over alt. Jeg synes den er så fin med den skarpe 
cerisefargen, og liker den veldig godt selv om den er svartelistet,
men prøver å passe på slik at den ikke sprer seg over alt.



9 kommentarer:

fru. Lærum sa...

jeg elsker roser, og har plantet mange av dem...har til og med fått dem til å overleve vinteren :-)
men at dem vokser vilt og eller er veldig frodige , skal jeg ikke skryte på meg.
Ser mye knupper nå, men venter på blomstringen :-)
gleder meg når jeg ser disse bildene.

klem tone

Maria - Min oldemors hus sa...

Roser er nydelige, men dessverre er det ikke alle som trives så godt på mine breddegrader. Rosa Rugosa er et hederlig unntak. :)

Tante Mali sa...

Dear Monica,
thank you for the beautiful shots! I can smell the fantastic roses in my house!!!
All my best from Austria
Elisabeth

Mira sa...

Tror hekkrosa di, er ei Hurdalsrose, ikkje New dawn.

Prestegårsroser er et samlebegrep på Albaroser .

Og Austin rosa di ligner på Rose de resht ,

Autin roser er forresten ikkje så gamle, men nyere kryssninger av gamle sorter.

Eg samler litt på gamle rotekte roser.

Ha ein fin sommer, Klem,

Unknown sa...

Elsker roser jeg også :) Så heldig dere er med New Dawn. Vi har prøvd den et par ganger men den overlever toppen to år. er så lirete jord her vi bor så kanskje det får skylden.
Men kanskje vi prøver en tredje gang :)
Rosa Rugosa trives veldig godt- liker den godt og er glad bare det er noen typer roser som vil vokse her :)

Nydelig vakre bilder og værbitt treverk er vakkert ja :)

Ønsker deg nydelige sommerdager

Klemmer fra Monica

Huset i Lunden sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer på bloggen min; det er så koselig med slike tilbakemeldinger :-)
Så nydelige roser - den fantastiske fargen! Herlig med kontrasten mellom de vakre rosene og det slitte treverket. Koste meg masse med artikkelen din i Lev Landlig, det så ut som en utrolig koselig feiring!
Ha en fin sommeruke :-)

Mona

Anonym sa...

Roser er nydelige og gir så god stemning og duft.
Har noen få igjen jeg også og de er flotte no.

Anny

Malys krok sa...

Kom inn her etter å ha søkt på "OLDEMORSRUTER". Det fant jeg i vakre fargesammensetninger! Samtidig fikk jeg se en fin blogg med variert innhold! vakre roser du viser. Så fint at de ikke lar seg stoppe så lett. Skikkelig overraskelse for deg dette, skjønner jeg! Ønsker deg og dine fortsatt fine sommerdager! -Margit-

angie sa...

danke für die wunderschönen blumenbilder!!! alles liebe von angie aus deutschland