mandag 16. mars 2015

Vårvisst


Hver eneste vår kommer det en lengsel over meg,
jeg bare må ut, ut i naturen, og nyte det som skjer; at våren kommer 
mer og mer for hver eneste dag.
Jeg er nok ikke av de flinkeste til å komme meg ut om vinteren,
så det er nok grunnen til at lengselen blir ekstra sterk, for ikke å si akutt, om våren.





Og det er som regel hit jeg lengter; til farfars hus ved fjorden.
Hver vår før vi har ut båten pleier vi å gå "stien" innover noen ganger.
En ganske så strabasiøs tur for en utrenet vinterkropp,
men ååh så verdt det! Og det å komme hit til utsiktspunktet,
 hvor vi kan stå oppe i furuskogen å se ned på gården, 
gir oss alltid litt ekstra energi før nedstigningen.






 Stien til Farfarhuset går opp og ned gjennom bratte steinurer, over bekker og gamle steinras 
og ikke minst over ei smal hylle høyt over sjøen. Den blir ihvertfall jeg helt skjelven i knærne av,
men den hindrer meg allikevel ikke til å ta disse årvisse vårturene.

I går tok vi turen i knallfint vårvær, utstyrt med motorsag, krafse og spett, nå skulle stien fikses på.
Slikt arbeid liker jeg så godt om våren, min jobb var å lede bort vann fra stien med krafsa, åpne
bekker som rant sakte, og bredte seg for mye utover, og gjorde det bløtt der vi pleier å gå.
Einar sagde ned trær som hadde falt ned, og lagt seg over stien de siste årene.
Det ble den siste økta av flere i går, og vi er ganske fornøyd med utført arbeid.





Innimellom tok vi noen kaffepauser lang stien. Vi tok sjansen på å sette oss litt nedpå selv om vi ikke
har hørt gjøken enda, for det tørt og fint i skogbunnen. Utrolig deilig å sitte slik og lytte til brusende
vårbekker og våryre småfugler etter å ha utført litt godt 
gammeldags kroppsarbeid. Utsikten var jo heller ikke å forakte. 






Om ikke lenge kan vi nyte denne utsikten på tur til Farfarhuset, 
for snart skal båten sjøsettes og flytebrygga slepes på plass.
Det gleder vi oss stort til :-)

Med ønske om fine vårdager til alle som er innom :-)






12 kommentarer:

berit sa...

For noen herlige bilder! Det må være en fantastisk tur å gå, men temmelig strabasiøs, ja. Er nok lurt med noen kaffepauser innimellom.
Jeg elsker å komme meg ut om våren, det blir alltid et savn på senvinteren.

amo sin blogg sa...

For eit fint terreng du ferdes i.
Kjekt å les innlegget ditt om tradisjonen om våren.
Håpe det blir ein flott vår framover.
Bilda dine er fantastisk fine.

Fine vårdagar feå Anne-Mari

Unknown sa...

Skjønner virkelig din lengsel etter dette stedet. GLeder meg med deg, til du får tatt turen dit ut. For jeg regner med at vi får se noen fantastiske bilder derfra i år også.
Ønsker deg en fin vår.
Klem fra Marit

Christina Mari sa...

Så vakkert der var det!
Skjønner godt at lengseln blir veldig stor.
Jeg er heller ikke noen vinter-tur-gåer,men når våren kommer er det helt herlig å være ute!
Ha en fin kveld.
Klem Christina

Bergheim sa...

For noen fantastiske naturbilder. Herlig med vår og vårfølelse. Man merker nesten at det kribler i absolutt alt. En fin vår til deg og kos deg i det vakre nydelige farfar-huset :)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ja, for noen fantastisk bilder, og for et flott sted! Jeg forstår at du gjerne tar den lange vegen hit, ikke minst for å kunne skue ned på gården slik! Med ønske om en flott vår, og at den kommer snart! Klem Cathrine :-)

Anonym sa...

Kjenner suget i magen når du nevner hylla. Endelig er våren her og du kan komme deg til farfarhuset.

Anny

Hilde i Halsebøstua sa...

Det ligger så utrolig fint til! Nydelig plass!

Unknown sa...

Så nydelig vær- blikkstille sjø, klare farger og et vakkert stykke Norge :) Skjønner veldig godt at lengselen kommer hit.

Ønsker deg en fantastisk vår :)

God helg klemmer Monica

Anonym sa...

The view is magical. where do you live? in which country? so much white, peace...it is like a dream. I do not understand the language blog. It is German? Thank u! Anna.

Anonym sa...

I searched on google, you live in Norway, right? lucky you are away from Russia and Putin. That was a joke ... in fact, my country is beautiful as well. We should be thankful for the country, places, family and friends we have. other people are hungry, illiterate or going wars. I'm glad I found your blog. Sorry for my english! Anna.

Frøken Jægers Hus sa...

Fantastisk!!!!!!!! Så flinke dere er!